ceturtdiena, 2009. gada 16. aprīlis

PĀRDOMAS - Dievam ir citas prioritātes #4 (platais vs. šaurais ceļš)

Iepriekš (šeit, šeit un šeit) rakstīju savas pārdomas par to, ka Dievs lieto dažādus notikumus (bieži vien - mūsu prāt - sliktus), lai vērstu mūsu skatus uz Viņu, lai mēs veidotu attiecības ar Viņu, jo "Dievam ir citas prioritātes". Ir kāds laiciņš pagājis un šī doma mani joprojām nav atstājusi. Gluži otrādi - atkal ir bijuši kādi jauni apstiprinājumi tam...

Pāvils raksta korintiešiem: "Jūs piemeklējis vēl tikai cilvēcīgs pārbaudījums" (1. Kor. 10:13)
Iedomājies vistrakāko, sliktāko, kaut vai - sūdīgāko, kas dzīvē varētu notikt, piemēram, izsūtīšana uz Sibīriju, koncentrācijas nometne, centieni iznīcināt tavu rasi (holokausts), inkvizīcijas, mokpilna nāve, piemēram, romiešu izgudrotā krustā sišana (neiebildīšu, ja teiksi, ka starplaikā ir izdomāts kaut kas mokpilnāks)... noteikti ir vēl daudzas citas lietas, ko šeit varētu minēt.
Bet Pāvils saka: "Jūs piemeklējis vēl tikai cilvēcīgs pārbaudījums..."
Kā tas var būt?
Kāds tur vēl "tikai"?
Ja reiz ir "tikai", tas nozīmē, ka ir kas vēl daudz, daudz trakāks. Kas tad? Bībele māca, ka tik tiešām ir kas vēl trakāks - jā, es runāju par elli. Man nav ne jausmas, cik traki, slikti, mokpilni (es pat nevaru atrast īsto vārdu) tur ir, bet salīdzinājumā ar to, ko piedzīvojam (varam piedzīvot) šeit virs zemes, tas ir nieks.

Nē, es nevēlos Tevi sabiedēt ar tekstiem: "Ja Tu nesāksi ticēt Dievam, Tu nonāksi ellē!" (lai gan sava patiesība tur arī ir ;) ).
Traki ir tad, ja aizšauj garām debesu vārtiem ("Ieeita pa šaurajiem vārtiem, jo vārti ir plati un ceļš ir plats, kas aizved uz pazušanu, un daudz ir to, kas pa tiem ieiet. Bet šauri ir vārti un šaurs ir ceļš, kas aizved uz dzīvību, un maz ir to, kas to atrod." (Mat. 7:13-14)), jo aizšaujot garām šaurajiem (debesu) vārtiem, tu (tikpat labi - arī es) trāpīsi platajos - pazušanas - vārtos.
Šī doma ir likusi man daudz ko pārdomāt...

Nedaudz statistikas un matemātikas:
  • Pasaulē ir ~ 6,7 miljardi cilvēku;
  • 1/3 no pasaules iedzīvotājiem esot kristieši (protams, to neviens precīzi nezina, bet tomēr - pieņemsim, ka tā ir). Tas ir ~2,23 miljardi cilvēku.
  • Ik dienas pasaulē nomirst ~ 146000 cilvēku.
  • Ja ticam tam, ka 1/3 ir kristiešu un parēķinām dienā mirušo ciparu, tad sanāk, ka katru dienu gandrīz 100 000 cilvēku aiziet pa tiešo aiziet uz elli.
Rīgā 2008. gada sākumā bija 717 371 iedzīvotāju. Pasaulē ik dienas mirst 1/5 Rīgas, respektīvi - vienas darba nedēļas laikā Rīga varētu būt izmirusi un 2/3 no tiem (nepilni 480 tūkstoši) aiziet pa tiešo uz elli.

Cik daudz ir dzirdēts, ka smagi slims cilvēks nomirst un tad saka: "Tā viņam ir labāk" vai "Tagad viņam ir labāk". Reizēm varbūt patiesībā tiem, kas paliek šķiet, ka tagad (viņiem) ir labāk. Bet vai tiešām tam aizgājušajam ir labāk? Kā ar Pāvila sacīto, ka šeit mums ir tikai cilvēcīgs pārbaudījums? Ja viņš būs gājis 'šauro ceļu', tad tik tiešām viennozīmīgi - beidzot viņam ir labāk, beidzot viņš ir Mājās. Bet ja viņš būs aizšāvis garām šaurajam ceļam...?



Ko Tu/es dari(-u) lietas labā, lai vismaz viens cilvēks mazāk ietu pa plato ceļu un ceļa galā ieietu pa šaurajiem vārtiem?

14 comments:

anshels teica...

domāju par to, cik nozīmīga loma ir tam, cik cilvēkus esam vizrījuši uz šuaro celju.
Mūs vērtēs pēc mūsu sirdīm, nevis labajiem darbiem.

Andrejs teica...

Ko Tu saproti ar vārdu "vērtēs"?
Es uzskatu, ka debesu valstībā mēs tiekam tikai caur ticību Jēzum Kristum, kas samaksāja par mūsu grēkiem un tādēļ mums var būt mūžīgā dzīvība Dieva tuvumā.

Taču...
tiesas dienā skatīs un vērtēs arī mūsu darbus.

Bet manas domas pat nebija uz to, ka mums kaut kas būtu 'jāpelna' Dieva priekšā. Man vairāk bija jādomā nevis par Dievu (kura priekšā es krātu kādus bonusus), bet gan par tiem cilvēkiem, kas aiziet pazušanā un, ja viņi dzīves laikā nav izdarīši izvēli sekot Kristum, tad pēc tam viņiem nav itin nekādas cerības mūžību pavadīt Dieva valstībā...

Anonīms teica...

swesais
Ilgi nebiju bijis, bet tu joprojam tērē laiku uz šitām muļķībām(no fence)!!!:)))
Mēs lūk tā esam ierīkoti, ka viss kas mums nav skaidrs,ir vai nu ļauns vai deivišķs.
A ja nu mēs esam vienkārši dabas kļūda???Un neēsam mēs nekam vairāk domāti???Ja nu mums pašiem savs ceļš,sava paradīze un elle ir jāuzbūvē!!!!
No taviem pieminētajiem 2,2 miljardiem kristīšu tikai pāris procentu būtu gatavi pieņemt šo šausmīgi vienkāršo un nežēlīgo patiesību!!!
Ta ka FREE YOUR MIND!!!!
Turi acis plati vaļā, ķer savu izdevību un tavs ceļš tev pats atklāsies. Labākiem sapņiem tev lūk viens forš songs iekš Deutch(jums tak tur videnē viņu mācīja) http://www.youtube.com/watch?v=NHPD8saHyoc

Andrejs teica...

@swesais
Pirmkārt jau varētu jautāt, kurš te tērē laiku... (no fence ;) )
Ar kādiem pierādījumiem Tu apgalvo, ka tā (Tavu jautājumu sērija un prātošana, vai mēs esam/neesam dabas kļūda, kurai jābūvē sava paradīze un elle) ir "patiesība"?
Bet paldies par atgādinājumu par acu turēšanu vaļā. Dievs tik tiešām parāda ceļu, jātur tikai acis vaļā :))

Imants teica...

"ja viņi dzīves laikā nav izdarīši izvēli sekot Kristum.."

man ir jautājums, ko Tu ar to domā?
Un es izsaku cerību, ka tas nav vienīgais kritērijs - ja eksistē "paradīze" kā tāda kristietības izpratnē..

esmu pārliecināts, ka ir ļoti daudz gaiši cilvēki un es nedomāju tikai ādaskrāsu no ārpuses skatoties, kuriem par katoļu baznīcu,Luter-Mārtiņu, pāvestu, Kristu, Kristietību or whatever, nav ne mazākās! nojausmas.. ko ar viņiem?

Andrej, Tu mani reizēm pārsteidz, kā jau visi cilvēki, reizēm pozitīvi reizēm negatīvi, bet reizēm liekas, ka tu būtu gatavs iet krusta karos.. lai piemēram austrālijas Aborigēnus no Elles paglābtu..

Vai Tu esi pārliecināts, ka Paradīze eksistē, kā exlusive pasākums. "Priekš labiem Kristiešiem only" tā teikt? Vai arī es esmu pārāk radikāli sapratis citātu, ko ieliku posta augšā..

Ja nē, tad ir ātri jāzvana uz nu sāksim ar to pašu Austrāliju un viņi jābrīdina, ka labi nebūs!!

Andrejs teica...

@Imants
Protams, tas ir sarežģīts jautājums, ko Tu uzdod un neesmu jau es Dievs, kas varētu Tev viennozīmīgi atbildēt, taču pēc tā, kas ir rakstīts Bībelē skaidrs ir tas, ka ar būšanu par labu cilvēku ir par maz, lai nokļūtu "paradīzē".

Cilvēks pēc dabas ir grēcīgs (Romiešiem 3:23 "jo visi ir grēkojuši, un visiem trūkst dievišķās godības."), un Bībele māca, ka grēka alga ir nāve (Romiešiem 6:23 "Tātad grēka alga ir nāve"). Grēcīgs svēta Dieva priekšā nevar pastāvēt, līdz ar to ir jābūt kaut kam, kas izpērk šo parādu. Tu jau zini - Tas, kas to izdara ir Jēzus, nomirdams pie krusta (1. Timotejam 2:5-6 "Jo ir viens Dievs, kā arī viens starpnieks starp Dievu un cilvēkiem - cilvēks Kristus Jēzus, kas Sevi pašu ir nodevis par atpirkuma maksu par visiem").
Viss ir izdarīts. Bumbiņa ir cilvēka (Tavā un manā) pusē. Vienīgais, kas mums ir jādara - jāizdara izvēle noticēt un pieņemt to. Nekas vairāk. Taču tas prasa pārkāpt savam lepnumam, kas acīmredzot ir diezgan grūti...
Kā redzi, šeit par "būšanu labam cilvēkam" nav nekādas runas - tas daudz nelīdzēs...

Bet varu Tevi nomierināt - es neesmu gatavs skriet pie Austrālijas aborigēniem :), bet kādam tas droši vien ir/būs jādara...

Imants teica...

tad Kristus izpērk grēku tikai priekš Kristiešiem, ieb kā..

sanāk ka B.C. paradīzes nebija, vai arī paradīze bija tukša, jo neviens tur nevarēja tikt?

tad pēc Bībeles sanāk, ka paradīzē ir tie, kas tic Kristum, tātad ir kristieši.

vai sanāk arī tā, ka B.C. pirmstam visi bira elles katlā, jeb bez theUp&theDown tad ir arī kautkas cits, no Bībeles viedokļa.. ?

Anonīms teica...

swesais
Lūk ar to ar neticīgie atšķiras no ticīgajiem-mēs nezinam vai tā ir patiesība vai nē, tāpēc tiecamies pēc jaunām zināšānām un cenšamies visu izzināt. kristiešiem turpreti viss jau ir skaidrs-augša paradīze, apakšā elle, un ja tu pucēsi kaimiņa sievu tad noteikti nonāksi ellē!!!:)
Bet kur ir tavi pierādījumi, ka tava bībele ir pareiza??Tikai tava akla ticība tam.
+1 Imantam, un redz Andrej Bībele nespēj izskaidrot tik vienkāršus jautājumus.
Par pārkāpšanu lepnumam nav nekāda sakara, esmu mēģinājis lūgt dievu, gājis uz baznīcu, bet visulaiku paliek tāda muļķīga sajūta, ka čakarēju sev smadzenes.

Imants teica...

swesais, tagad es Tev gribu vaicāt, ko tu domā ar "neticīgie"?
Varbūt arī Andrejam pie reizes ko nozīmē "ticīgie" no Bībeles viedokļa.. (vai tas ir tic Kristum?)

swesais, visi sarežģītie jautājumi, pēc uzbūves parasti ir visai vienkārši..

Ko varu teikt jums abiem, radikālisms ne pie kā laba nenoved, tas ir ļoti daudz reizes pierādījies.

Ticība ir spēcīgs instruments un resurss - tas ir skaidrs,(piebildīšu, ka spēcīgs instruments arī pašam priekš sevis), baznīca ir vecākais uzņēmums un pietam globāls, to nevar apšaubīt - šie fakti ir ievērības cienīgi, swesais! Tomēr! tiesa, kas tiesa tas nenosaka to ka Bībele ir patiesa vai nepatiesa, kā jau iepriekš, kautkad rakstīju, Bībele ir tieši tik precīza cik nepieciešams un gan faktu, ka tā tas ir, gan arī pašu bībeli var, un tā Es daru, uztvert dažādi..

par pārkāpt lepnumam sakarā ar ticēt vai nē, nu pārkāpt lepnumam ir grūti daudzos gadījumos, taisnība, kas taisnība.. šajā gadījumā tieši mani gan attur citas lietas.. varbūt kādus citus, lepnums, nespriedīšu.. lai gan, nevar balstīties tikai uz loģiku spriežot par šīm lietām, principā laikam neviens nevar, tāpat kā nevar loģiski aptvert par to, kas ir tur kur visums neturpinās, kā arī, kas bija pirms visuma rašanās, kautvai jautājums vien jau ir aplams un neiespējams..

Labprāt padiskutētu par šiem un citiem jautājumiem, spēju palikt konstruktīvs un neiekarst, kā arī māku paklausīties.. Andrej, ja ir interesanti padod ziņu, sen ar nēesi redzēts..

Anonīms teica...

swesais
Nu ko Imant, man liekas ka neticīgie nevaram būt mēs savā izpratnē, bet gan tikai ortodoksālu ticīgo izpratne, jo es personīgi nedalu cilvēkus pēc ticības! diemžēl ''kristīgie'' gan mani grib sadalīt par infidelu !!! Un runa jau nav par to kā interpretēt Bībeli, ticēt vai neticēt tai, iet uz baznīcu vai neiet. Jautājums slēpjās, kāpēc kristiešiem vajag lai visi tiktu ''pestīti''??? Es saprotu ticību, kā kaut ko dziļi intīmu un personīgu,ar ko es neiešu dalīties ar katru pretimnācēju!! Un nekādā ziņā nedalīšu viņu pēc viņa ticības. Turpretīm visai Baznīcai, un uzsvars jāliek uz Baznīcu, ir ļoti nepieciešams aģitēt(viņi to sauc par sludināšānu). Es domāju ka ja bībeli pārdotu vienkārši kā vienu no ticības veidu grāmatām, tie cilvēki kam tas būtu vajadzīgs paši viņu atrastu. Es neēsmu radikāls šajā jautājuma un man nav problēmas ar kristiešiem, musulmaņiem, ēbrejiem līdz brīdim kamēr viņi nesāk teikt man ka es esmu sliktās par viņiem tikai tāpēc ka ticu tam dievam nevis šitam!!!

Andrejs teica...

Daudz jūs te abi esat sarakstījuši.
Uzreiz i atbildēt nevar... Bet centīšos pēc kārtas.

Par ticīgajiem...
Neapšaubāmi cilvēks kaut kam tic. Cilvēks nevar neticēt. Vai nu viņš tic Dievam, vai saviem spēkiem; vai viņš tic NLO vai tic, ka ir tjipa Trūmena šovā - ir daļa no k-kāda eksperimenta un tiek no visām malām novērots, bet kaut kam cilvēks tic.
Tādēļ varbūt saukt kristiešus par "ticīgajiem" varētu arī nebūt korekti.

@swesais
Tavs arguments par tiekšanos pēc jaunām zināšanām, manuprāt, nav pamatots. Arī es cenšos uzzināt un izzināt kaut ko jaunu. Taču mans kā kristieša uzskats ir, ka visa gudrība ir pie Dieva. Apzinoties, ka es nevaru būt Dievs un zināt visu, es visu laiku varu tiekties uz kaut ko vairāk. Tas nekādā veidā nav tā, ka kļūstot par kristieti, man viss ir skaidrs. Bieži vien - pavisam otrādi, daudz kas paliek neskaidrs.

Vai vari paskadrot, kāpēc Tev ticība šķiet "kaut kas dziļi intīms un personīgs". Visu cieņu - es to pilnībā respektēju, bet tikai, lai pats to saprastu, vai Tu vari to man paskaidrot.

Un vispār, swesais, es gribēju ilgi domāju, ko Tev gudru atbildēt un vakar dušā es sapratu, kas man Tev jāsaka - paldies! Nē, nesapriecājies, es neesmu atmetis kristietību vai sapratis, ka man būtu jātur mute aiz zobiem par to, bet paldies par to, ka liki man domāt par to 'dalīšanas' lietu. Man par to bija jādomā - par to, kā es un arī baznīca runā un domā par cilvēkiem, kas uz baznīcu nenāk, kas nav atzinuši Kristu par savas dzīves glābēju (šī nav dalīšana - vienkārši ir taču kaut kādā veidā jāatšķir, par kuru cilvēku grupu es runāju. Un, patiecībā, es visu laiku esmu gribējis tikai tādā veidā lietot tos terminus, bet Tev, acīmredzot, tie skan savādāk...), jo tas arī parāda draudzes (baznīcas) attieksmi pret šiem cilvēkim.

Tajā pat laikā, ja Tu saki, ka cilvēkus nedali, tad nezinu kādēļ, es gan jūtos Tavā skalā kaut kur "iedalīts"...

Vai saprotu Tevi pareizi - iemesls kādēļ vairs neej uz baznīcu un nelūdz Dievu - ir kristiešu liekulība, 'dalīšana'? K-kas tāds?

@Imants
Kristus grēkus ir izpircis visiem, taču piedošanu saņem tie, kas to pieņem.
Pirms Kristus Israēla cilts par saviem grēkiem kā izpirkuma maksu upurēja dzīvniekus. Tādā veidā viņi varēja (Taviem vārdiem) "tikt paradīzē".

Ja tas nav lepnums (un tas tā arī var būt), kas ir tās lietas, kas Tevi attur no kristietības? (Vai šo jautājumu paturēs face-to-face diskusijai?)

Runājot par to meetingu... Es domāju, ka to varētu noorganizēt. Labprāt satiktos, tikai jāsasinhronizē brīvie laiki kalendāros.

Imants teica...

swesais, paldies par viedokli, par radikālismu teicu dēļ tā, ka pirmajā komentārā tāds man arī šķiti, savukārt pēdējā komentārā ieliki daudz labas informācijas, un labi pasniegtas piedevām..

Andrej, nē neko es tur īsti negribu pataupīt, tēma tak plaša bez pavediena nepaliksim :)

Laikam galvenais iemesls ir tas, ka man tākā sagādā grūtības, kautkam ticēt vienkārši tāpat, jo ..nū tas tā vienkārši ir..

par tikšanos, ta sameilosimies

Anonīms teica...

swesais
Nu Andrej, priekš manis ticība ir personiska,jo tā ir mana ticība, un citiem gar to nav nekādas daļas. Tai nevajg augstas celtnes,mācītājus,grāmatas, vai vēl pāris miljonus līdzskrējēju, jo tā kā es viņu sapratīšu, neviens cits to saprast nevarēs.
Es nevēlos sevi asociēt ar skrūvīti mašīnā, vai kaut ko tamlīdzīgu, kurš bez sociuma nespēj normāli funkcionēt. Es varu ar citiem cilvēkiem mijiedarboties, bet mans kodols un mans es , vienmēr būs mans, tikai mans, un es tajā būšu absolūti vientuļš!
Par izzināšanu...
Redz tava pasaules izpratne balstās uz cilvēka augstprātību, ka visa gudrība ir Dievā, kuram mēs tik ļoti patīkam, ka viņš ar šo gudrību dalīsies tieši ar mums.
Manā pasaules izpratnē Dieva nav,un viss kas ir neiespējams prasa vienkārši vairāk laika, nekā tas kas ir iespējams. Tāpēc mana morāle,ētika, un izpratne par lietām veidojas no manas pieredzes un citu paaudžu pieredzēm, kuras es izvērtēju un atsijāju pelavas.
Tev nu gan es neēsmu gribējus aizbāzt muti, un man liekas ka tikai strīdos rodas patiesība, un arī tevi es neiedalu augstākā vai zemākā kārtā.
Es neeju uz baznīcu un nelūdzu Dievu,jo man nav nepieciešama ne baznīca, ne bībele, ne kristietība, lai dzīvotu pilnvērtīgu dzīvi un justos ar sevi apmierināts. Un viss kas man nav vajadzīgs,man liekas lieks un traucējošs, tāpēc es viņu atmetu.
Lai man piedod, ja es kļūdos, bet domāt par nāvi un kas būs pēc tam, ir lieki, jo tāpāt to uzzināt nevar, kā arī no tā izbēgt! es to pieņemu un samierinos!!!

Anonīms teica...

ievae:
Nebiju lasījusi tav blogu, bet kaut kā caur draugiem.lv te nokļuvu un šī diskusija mani uzrunāja, jo es ilgi biju domājusi par šo tēmu. Atbildi es sev atradu mācītāja, kurš mai iesvētīja teiktajā uz jautājumu kas ir elle. Viņš teica ka cilvēks dzīves laikā izvēlas kādu ceļu iet - vai darīt, domāt un tiekties uz labo, uz mīlestību, vai gluži pretēji darīt visu, lai no tās aizietu maksimāli tālu prom. Un šāds cilvēks, kas ir izvēlējies šo otro ceļu ir pielīdzināms kurmim, kurš dzīvojot tumsā nekad nav redzējis gaismu. Un kas ar mums notiek pēc nāves - mēs visi nonākam Dieva valstībā, kur ši mīlestība ir tik liela un tuva kā nekad dzīves laikā. Un tie, kas uz šo mīlestību ir gājuši jūtās kā paradīzē. Bet tiem, kas no tās ir bēguši šis mīlestības tiešais tuvums ir neizturamas mocības. Kā kurmim spilgta saules gaisma.. Ceru, ka domu uztvēri.. Lai gan varbūt haotiski uzrakstīju :)